|
www.zaplon.fora.pl zap³ony w motocyklu cdi diagnostyka uk³adów zap³onowych ignition schemat
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
POINT
Forumowicz
Do³±czy³: 10 Gru 2011
Posty: 8
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 1 raz Ostrze¿eñ: 0/5
|
Wys³any: Nie 17:04, 18 Gru 2011 Temat postu: Dynamiczna regulacja zap³onu w silniku dwusuwowym |
|
|
Witam !
Posiadam rower z silnikiem wspomagaj±cym - Sachs model 301. Tego typu rowery dopiero zaczynaj± byæ popularne w naszym kraju. Na Zachodzie, szczególnie w Holandii i w Niemczech s± za to bardzo popularne. W zale¿no¶ci od miejsca np. w Niemczech, ze wzglêdu na tamte prawodawstwo drogowe, rowery maj± ograniczon± fabrycznie maksymaln± prêdko¶æ do ok. 20km/h.
Sachs 301 jest to silnik dwusuwowy ze sta³ym k±tem wyprzedzenia zap³onu. Sterowaniem wytwarzania iskry zajmuje siê dedykowany modu³. Jak pisz± na ró¿nych forach, to w³a¶nie wspomniany modu³ ze wzglêdu na sta³y k±t zap³onu, przy obrotach, gdy prêdko¶æ jazdy dochodzi do maksymalnej, zaczyna niewystarczaj±co dobrze sterowaæ zap³onem, co w efekcie powoduje, ¿e silnik siê d³awi, "krztusi". To skutecznie ogranicza równie¿ prêdko¶æ - a wiêc i powoduje spe³nienie narodowych norm. S± przedstawiane ró¿ne próby ingerencji w sam modu³.
Jednak pomy¶la³em, ¿e mo¿e by spróbowaæ innego rozwi±zania modu³u dla tego silnika - ze zmiennym dostosowanym do niego uk³adem sterowania zap³onem. Jak zauwa¿y³em próby projektowania takiego uk³adu ju¿ na tym forum by³y opisywane.
Mi jednak brak informacji czysto eksploatacyjnych dla tego modelu silnika. Oczywi¶cie dotyczy to mapy zap³onu, czyli wielko¶ci k±ta wyprzedzenia/opó¼nienia zap³onu w funkcji obrotów silnika. Jeszcze lepiej, gdyby by³y dodatkowe informacje, jak to siê ma te¿ w funkcji zmian temperatury silnika.
Mo¿e kto¶ z Pañstwa przerabia³ ju¿ ten temat i mo¿e siê tak± wiedz± podzieliæ.
Proszê o pomoc.
Pozdrawiam !
POINT
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Dawid
Konstruktor +++++
Do³±czy³: 04 Wrz 2010
Posty: 381
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 7 razy Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: Radziechowy
|
Wys³any: Nie 18:07, 18 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Daj jakie¶ fotki tego (roweru?) zap³onu , jak± to ma pojemno¶æ itd.
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
POINT
Forumowicz
Do³±czy³: 10 Gru 2011
Posty: 8
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 1 raz Ostrze¿eñ: 0/5
|
Wys³any: Nie 18:58, 18 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Witam !
Tutaj s± dane silnika :
[link widoczny dla zalogowanych]
Tutaj wszelkie rysunki z³o¿eniowe:
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam !
POINT
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Dawid
Konstruktor +++++
Do³±czy³: 04 Wrz 2010
Posty: 381
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 7 razy Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: Radziechowy
|
Wys³any: Nie 19:05, 18 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Dobrze by by³o jak by¶ wrzuci³ od siebie jak±¶ fotkê modu³u itd.....
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
POINT
Forumowicz
Do³±czy³: 10 Gru 2011
Posty: 8
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 1 raz Ostrze¿eñ: 0/5
|
Wys³any: Pon 0:42, 19 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Witam !
Dziêkujê za zainteresowanie !
Z ca³ym szacunkiem Kolego Dawidzie, ale nie mam póki co czym zrobiæ zdjêæ, wiêc by podjêty przeze mnie temat nie pozostawa³ bez odpowiedzi, poda³em powy¿sze linki, by zobrazowaæ o co chodzi. Zapewniam, ¿e to nie jest forma lekcewa¿enia Pana.
Przepraszam, ale równie¿ z powy¿szego powodu podam link i do tego, co teraz Pan oczekuje.
Mój rower wygl±da identycznie jak ten z australijskiej strony :
[link widoczny dla zalogowanych]
Natomiast modu³ :
[link widoczny dla zalogowanych]
Dodam, ¿e podejmowane s± próby modyfikacji tych modu³ów poprzez nawiercenie obudowy w okre¶lonym miejscu, by zniszczyæ wewnêtrzne po³±czenie, co ma owocowaæ zwiêkszeniem obrotów silnika.
Jednak i tak pozostaje dalej sytuacja z silnikiem, który ma zap³on ze sta³ym k±tem wyprzedzenia. Ja my¶lê o rozwi±zaniu daj±cym mo¿liwo¶æ zmiany k±ta zap³onu przy ró¿nych prêdko¶ciach obrotowych silnika. Dlatego niezbêdne s± dla mnie opisane poprzednio charakterystyki dynamiczne tego silnika.
A mo¿e kto¶ podpowie jak takie charakterystyki zdj±æ?
Proszê o dalsze zainteresowanie
POINT
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Dawid
Konstruktor +++++
Do³±czy³: 04 Wrz 2010
Posty: 381
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 7 razy Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: Radziechowy
|
Wys³any: Pon 0:44, 19 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
W tak ma³ym dwusuwie (30ccm) wystarczy dorobiæ zwyk³y modu³ i przestawiæ pkt zap³onu, ma Pan jak zmierzyæ gdzie on teraz wystêpuje (ile mm przed gmp) ?
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
krokodyl
Administrator
Do³±czy³: 26 Cze 2010
Posty: 492
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 11 razy Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Wto 16:56, 20 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Witam
Tego typu silniczki popularne s± w PL dawno ale..
nie jest to rozwi±zanie idealne akurat w 301 napêd przekazywany jest bezpo¶rednio na piastê plus zintegrowane hamulce wielki plus !
Silnik 2T czyli k±t wyprzedzenia zale¿ny w du¿ym stopniu od dyfuzora.. filtra powietrza i temperatury ... ( w silnikach wyczynowych .. podawane jest nawet ci¶nienie powietrza atmosferycznego przy strojeniu ga¿nika... )
Pytanie; czy istnieje mo¿liwo¶æ mechanicznego przestawiania zap³onu w czasie pracy silnika ?
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
POINT
Forumowicz
Do³±czy³: 10 Gru 2011
Posty: 8
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 1 raz Ostrze¿eñ: 0/5
|
Wys³any: Wto 21:36, 20 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Witam !
Dziêkujê za zainteresowanie !
Nie, nie ! Szanowny Kolego krokodyl. Mam zamiar zaprojektowaæ inny ni¿ fabryczny modu³ steruj±cy zap³onem dla tego silniczka. Rzeczywi¶cie w mechanicznych rozwi±zaniach nie wyobra¿am sobie zmieniaæ k±t zap³onu podczas pracy silnika. To ju¿ pozostawiam dla hardcore'owców. My¶lê o przyspieszanym lub opó¼nianym momencie sterowania cewki wysokiego napiêcia a wiêc i wytwarzanej iskry, by w ten sposób to osi±gn±æ. Jednak mój ca³kowity brak wiedzy na temat optymalnych ustawieñ k±ta zap³onu w zale¿no¶ci od obrotów dla tego silnika spowodowa³ powstanie tego tematu. Wspomniana choæby temperatura silnika te¿ mo¿e byæ przecie¿ uwzglêdniona w pracy takiego sterownika. G³ównym wyzwaniem mechanicznym bêdzie w³a¶ciwe i solidne zaopatrzenie silnika choæby w czujnik obrotów i czujnik temperatury. Wówczas uzyskane z nich sygna³y - ju¿ elektryczne pos³u¿± sterownikowi za informacje by zdecydowaæ jaki optymalny k±t zap³onu ustawiæ w tym danym momencie. Nad wszystkim bêdzie czuwa³ mikroprocesor i na bie¿±co analizowa³ sygna³y wej¶ciowe przychodz±ce do sterownika, wypracowuj±c sygna³y dla wytworzenia iskry.
S± te¿ i zupe³nie inne zapatrywania na ten temat, jak choæby to, co zasugerowa³ Kolega Dawid, ¿e w tego typu silnikach nie warto/nie op³acalne jest dawanie zap³onu ze zmiennym k±tem wyprzedzenia.
Proszê o dalsze opinie i sugestie wszystkich zainteresowanych.
Dziêkujê !
Kolego Dawidzie - nie zmierzy³em jeszcze tego, jednak zrobiê to jak tylko znajdê chwilê na tego typu prace - ...¦wiêta za pasem... .
Pozdrawiam !
POINT
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
krokodyl
Administrator
Do³±czy³: 26 Cze 2010
Posty: 492
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 11 razy Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Wto 22:19, 20 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Teraz pytanie sk±d energia do zasilania zap³onu -minimum 10 W ? z rozwi±zaniem jak na schemacie zamieszczonym do 301 pracuj± pi³y spalinowe kosiarki i czasami proste skuterki .... czy brane pod uwagê jest zastosowanie (adoptowanie) innego magneta i statora ???
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
POINT
Forumowicz
Do³±czy³: 10 Gru 2011
Posty: 8
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 1 raz Ostrze¿eñ: 0/5
|
Wys³any: Wto 23:03, 20 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Witam !
1. Zasilanie sterownika bêdzie z akumulatora rozruchowego. Ten rower/silniczek ma rozrusznik elektryczny. Jednak jak my¶lê, tak du¿a moc nie bêdzie potrzebna. Potrzeba tylko zasilania dla uk³adu z mikroprocesorem, dla którego moc zasilania jest pomijalnie ma³a. Obecne technologie daj± mo¿liwo¶æ do "zej¶cia" z poborem pr±du dla takiego uk³adu do kilku, kilkunastu miliamperów.
2. Nie widzê potrzeby a¿ takich przeróbek. Nale¿y zamocowaæ przy wale silnika czujnik indukcyjny lub Halla, dla pomiaru prêdko¶ci obrotowej silnika oraz umie¶ciæ przy cylindrze czujnik temperatury.
Pozdrawiam !
POINT
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Dawid
Konstruktor +++++
Do³±czy³: 04 Wrz 2010
Posty: 381
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 7 razy Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: Radziechowy
|
Wys³any: Wto 23:13, 20 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Na pocz±tek cewkomodu³ z chiñczyka 4t on ma zmianie wyprzedzenia zap³onu o ok 10* do 4000 rpm.
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
krokodyl
Administrator
Do³±czy³: 26 Cze 2010
Posty: 492
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 11 razy Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Wto 23:13, 20 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
ok .. CDI za³ó¿my 20 mA ( dla PIC przy czêstotliwo¶ci zegara 16 MHz to minimum )
Energia iskry przy wiêkszych czêstotliwo¶ciach .. iskra wytwarzana w oddzielnej cewce WN czy wykorzystamy istniej±cy uk³ad ?
Je¶li istniej±cy to ok ... ale je¶li przetwornica to 10W ! chyba ,¿e zastosujemy inne magneto i stator to problem mamy prawie rozwi±zany
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
POINT
Forumowicz
Do³±czy³: 10 Gru 2011
Posty: 8
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 1 raz Ostrze¿eñ: 0/5
|
Wys³any: Wto 23:25, 20 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Dok³adnie tak, Kolego krokodyl ! Chcê jak najmniej ingerowaæ w istniej±ce rozwi±zania. Tak wiêc zamieniam istniej±cy modu³ - nowym. Pozostaje cewka, jednak jej sterowanie przejmie planowany sterownik. Przybêdzie tylko trochê przewodów od czujników i zasilania. Reszta bez zmian.
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
SMT
Do³±czy³: 21 Cze 2016
Posty: 1
Przeczyta³: 0 tematów
Ostrze¿eñ: 0/5
|
Wys³any: Wto 13:59, 21 Cze 2016 Temat postu: |
|
|
Siema.
Jak najprostszym sposobem przerobiæ zap³on w silniku sachsa tak aby zmieniæ wyprzedzenie zap³onu lub te¿ zrobiæ zmienne wyprzedzenie zap³onu w zale¿no¶ci od prêdko¶ci obrotowej silnika?
Ze znalezionych informacji wynika ¿e wyprzedzenie zap³onu jest 1mm przed GMP.
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
|
fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|