|
www.zaplon.fora.pl zapłony w motocyklu cdi diagnostyka układów zapłonowych ignition schemat
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba13
Forumowicz
Dołączył: 21 Sie 2010
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 18:16, 21 Sie 2010 Temat postu: Moduł zapłonowy , junak 1959r . |
|
|
Witam jestem nowy na forum .
Zastanawiam się czy można niewielkim kosztem zbudować moduł zapłonowy do czterosówa jednocylindrowego .na rynku sa gotowe zestawy do zamontowania lecz nie są tanie i nie wiadomo dokładnie jaką "mapę " one w sobie mają .Czujnik jest montowany na wale korbowym .
Chodzi o to że te moduły są kopią mechanicznego przyspieszacza zapłonu z lat pięćdziesiątych
Przy obecnym paliwie wskazane jest przyspieszenie zapłonu :
statyczne wyprzedzenie 13°maksymalny kąt wyprzedzenia mechanicznego przyspieszacza 37 i tu by trzeba zwiększyć o co najmniej 5 stopni w przypadku modułu elektronicznego .
Przepraszam za chaotyczny opis tematu .
Czekam na pytania i opinie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
krokodyl
Administrator
Dołączył: 26 Cze 2010
Posty: 492
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 0:49, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Pomysł dobry mam pytanie czy można było by to zrobić etapami ...??
Czyli na razie zamontować elektroniczny zapłon .....wyciągnąć wnioski .. przetestować ..... następnie elektroniczny ale z przetwornicą czyli użyjemy już małej ceweczki WN takiej jak w układach CDI i to samo testy i wnioski ... dopiero w trzecim etapie zbudowanie CDI z przyspieszaczem niezależnym ale nie unikniemy budowy przetwornicy i tutaj będzie problemik -- Zbudowałem kilka sztuk ciągle udoskonalam i docelowo mam w planie zrobić w technologii SMD oczywiście przeszkodą jest płytka drukowana czyli opłacalność .. wiec myślę ze jeszcze 3 wersje i po stwierdzeniu ,że jest to doskonała przetwornica zaprojektuję i zamówię kilkaset płytek i sukcesywnie będę wysyłał forumowiczom do eksperymentów (koszt płytki przy wielkiej serii to kilka złotych ) czyli każdy zainteresowany będzie mógł budować CDI nie martwiąc się o zasilanie
Wracając do tematu jeśli podejmiesz się budowy to nie ma problemu mogę podesłać jedną z testowych gotowych przetwornic
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba13
Forumowicz
Dołączył: 21 Sie 2010
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 2:58, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Witam.
Dzięki za odpowiedz .
NIestety moja wiedza na te tematy jest znikoma , z mechaniką jest lepiej .
Dlatego szukamy kogos kto podejmie temat , kogoś kto sie zna na rzeczy a jednocześnie będzie gotowy na nowe wyzwania . W tej chwili nie ma na rynku produktu który by spełniał moje oczekiwania . Jest gotowy zestaw do montażu , ale pytając o szczegóły typu "mapa zapłonu" jest cisza. Podobno charakterystyka jest wzięta z oryginału , a jak juz wcześniej pisałem do obecnego paliwa potrzebne jest większe wyprzedzenie zapłonu aby w pełni wykorzystać potencjał silnika . Nawet statyczny punkt 13 stopni można by zrobić nieco później 9 -10 stopni , ułatwiło ny to rozruch (tak mi się wydaje) .Aby zapewnić precyzje zapłonu punkt zaplonu był by brany z wału korbowego .
Teraz to czego byśmy chcieli (ja i grupa użytkowników tego motocykla)
Moduł , czujnik halla ? (z całym ustroństwem )może być ta moniaturowa cewka (taka jak w skuterkach, zresztą konkurencja takie stosuje)
Przyspieszenie zapłonu jest konieczne dla tego silnika , ze stałym punktem zapłonu charakterystyka tego silnika jest bardzo nieprzyjemna .
Moduł musi byc solidny odporny na warunki atmosferyczne , wibracje .
I jeszcze najważniejsze , cena .
Jeszcze jedna uwaga jest to pojazd z lat 60-tych . W oryginale była tam prądnica 6V 45W i zapłon iskrownikowy .
Teraz spora grupa jeździ na zapłonie bateryjnym z prądnicami przewiniętymi na 12V lub alternatorami
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
krokodyl
Administrator
Dołączył: 26 Cze 2010
Posty: 492
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 23:38, 24 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Z racji tego ,że jest to nasz rodzimy sprzęt .. podejdziemy do sprawy poważniej -- co do zasilania ... jeśli zmieniamy oryginał to zastosujmy super nowoczesne rozwiązania! proponuje etapami czyli przetwornica z 6V /300V (potraktować proszę ją jako osobny kompletny blok czyli wejście masa i wyjście wielkość w przybliżeniu mieści się w pudełku od zapałek
teraz to tego w pierwszym etapie zastosować oryginalny przyspieszacz mechaniczny (wydaje mi się ,że taki jest w Junaku ) układ sterowania cewką wysokiego napięcia tyrystorowy i tanią cewkę od skutera (koszt na allegro około 13 pln plus wysyłka) zapłon w wolnej chwili zrobię kilka sztuk i wyśle zainteresowanym do testowania -- jeszcze sprawa halotronu w następnym etapie( zastosowałbym elektroniczny czujnik zobaczę jaki uda się zdobyć jest to około 5/5 mm kosteczka ) przyspieszacz .... nie wiem na ile czas pozwoli ale myśle ,że jesienią zrobię na mikrokontrolerze typu PIC w tej chwili niestety nie mam czasu ... czyli pierwszy etap
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba13
Forumowicz
Dołączył: 21 Sie 2010
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 20:24, 25 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Witam.
Super może wreszcie cos ruszy w temacie .
Możemy robić to w etapach , pośpiechu nie ma
Tak masz rację w junaku jest przyspieszacz mechaniczny .
Jak juz wspominałem , nie ma pośpiechu .
jeszcze jedna kwestia czy ta przetwornic będzie dostępna na 6 i 12V ?
I ile mocy może zabrać taki układ zapłonowy ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
krokodyl
Administrator
Dołączył: 26 Cze 2010
Posty: 492
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Śro 21:06, 25 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Witam testowałem przetwornice jak na razie około 1 A przy 12V czyli przy 6V około 2A z tym ,ze są to wersje testowe przetwornic --generalnie może ona pracować od 5V zasilania do 30V ,Pobór zależy od obrotów czyli częste wyładowania kondensatora zapotrzebowanie na energie rośnie .....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba13
Forumowicz
Dołączył: 21 Sie 2010
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 22:43, 25 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Czyli przy instalacji 6V taki układ "wchłonie " 12W i więcej ?
Jeśli tak to nie ma co robić tego pod 6V - prądnica oryginalna tego nie pociagnie .
Chciał bym powoli kompletować zastawy zapłonowe do testów ( etap I) możesz napisać jakie elementy muszę mieć ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lampek
Dołączył: 14 Paź 2010
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 11:19, 14 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
witam
ostatnimi czasy zaczałem się interesować zapłonami i tak się składa że brat ma junaka. Wiem dobrze jakże wadliwy jest w nim zapłon. Głównym problemem jest umiejscowienie iskrownika- w czasie deszczu z przedniego koła, woda chlapie prosto na iskrownik, a ten w swej budowie ma uzwojenie wysokiego napięcia które na owe warunki nie jest odporne. W tym momencie pomijam rozwiązania z zasilaniem z akumulatora (słaba prądnica). W głowie świta mi pomysł by uzwojenie WN wyprowadzić gdzieś w warunki dogodniejsze jako odzielną cewkę (z chinczyka za 15zł ). Czyli trzeba by było przewinąć cewkę iskrownika grubszym drutem 0,4-0,5 (to ew. sie dobierze) i solidnie zaizolować przed wilgocia i wstrzasami. Przerywacz i przyspieszacz mechaniczny wg. mnie już nie są tak bardzo awaryjne i nie tworzą tyle problemów. Mysle że to na początek dobre usprawnienie eliminujace główną wadę iskrownika: uzwojenie WN. Praktycznie jedyne czego sie martwię to iskrzenia na stykach, ale i to da się wyeliminować jakimś modułem- platynki by sterowały samym modułem, a moduł prądem cewki.
W dalszych planach można sie zastanawiać nad budową CDI w oryginalnej obudowie, na początek z modułem z jakiegos chińczyka. Kłopotem jest to że iskrownik obraca się 2 razy wolniej niż wał korbowy, potrzebne bedzie duzo uzwojenia lub zastosowanie dodatkowego trafo podnoszącego napięcie. Sporym problemem są też luzy na kołach zębatych, co może dac w efekcie nieprecyzyjny punkt zapłonu. Natomiast zainstalowanie pod deklami jakiegoś czujnika daje niewygodną regulacje (czujniki indukcyjne trzeba sprawdzać stroboskopem w czasie pracy :/ )
Lampek
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
krokodyl
Administrator
Dołączył: 26 Cze 2010
Posty: 492
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw 19:39, 14 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Masz fajne praktyczne podejście z tym ,że cewka WN z chińczyka będzie pracowała dobrze w układzie CDI gdzie zasilane jest to z napięć 50-350 V -- tak ,że przy układzie zapłonu młoteczkowego zostajemy przy cewce 12V --
Temat przetwornicy ... do Seba13 -- jeśli przetwornica pobiera 12W ...ok ale należy brać pod uwagę w rozważaniach nad bilansem energetycznym fakt ,że kiedy zastosujemy przetwornicę to nie będzie pracował stary układ młoteczkowy , on też pobierał sporo energii --
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lampek
Dołączył: 14 Paź 2010
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 21:02, 14 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
ok, rozwiązania z akumulatorem swoją drogą, najłatwiejszy jest zwykły bateryjniak, widziałem junaka z takim zapłonem to szok, wolne obroty, kultura pracy naprawdę super. No ale on miał spory alternatorek Ja jednak chciałbym zrobić cos niezależnego od aku, właśnie jak wcześniej wspomniałem wywalić wysokie napięcie w inne, bezpieczniejsze miejsce. Jutro do mnie dojdzie chińska cewka więc sprawdze w simsonie czy zadziała- simson ma podobny zapłon jaki planuje zrobić (cewka WN w innym miejscu niż cewka zasilajaca). Jak nie zadziała to najwyzej da się zwykłą butelkową z MZ, simsona itp.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
motodynamo
Konstruktor +++
Dołączył: 23 Kwi 2011
Posty: 199
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 12:07, 02 Wrz 2011 Temat postu: |
|
|
Witam .. uruchamiany jest zapłon CDI na mikroprocesorze .. nadaje się do każdego motocykla po wgraniu odpowiedniej mapy .. zapraszamy zainteresowanych tworzeniem wspólnego projektu do Junaka lub podobnego 4T -- potrzebny praktyk posiadający junaka .. wiedzę podstawową i chęci ... generalnie stare 4T IFA ,,, rusaki .. M72.... też mile widziane-- projekt jest mocno rozwojowy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|